JAUNUMI NOVADĀ

No 1. janvāra jauni NĪN atvieglojumi

No 1. janvāra būs spēkā jauni saistošie noteikumi  par NĪN atvieglojumu piešķiršanu.

>>

Plāno pārbūvēt Lielās un Kantora ielas krustojumu

Izsniegta būvatļauja satiksmes drošības uzlabošanai Kantora ielas un Lielās ielas krustojumā. 

>>

Deviņas idejas saņem līdzdalības budžetu

Deviņas novada iedzīvotāju idejas saņems finansējumu no līdzdalības budžeta.

>>

Mārupes novada notikumu kalendārs

Notikumu kalendārā uzzini par biznesa, sporta un kultūras  norisēm novadā.

>>

JAUNUMI BIZNESAM

Izmaiņas nodokļu jomā 2024. gadā

Finanšu ministrija apkopojusi informāciju par nodokļu izmaiņām, kas gaidāmas 2024. gadā.

>>

MVU var pieteikties energoefektivitātes grantam

Eiropas MVU no 1. februāra pieejami EENergy programmas enerģijas granti.

>>

Mācīs seniorus attīstīt savu biznesu

“Silver Entrepreneurs” atbalsta programma aicina seniorus realizēt savas biznesa idejas

>>

Var pieteikties Pasaules Uzņēmējdarbības kausam

Līdz 19. janvārim var pieteikties Entrepreneurship World Cup 2024 nacionālajam finālam.

>>

LASĀMGABALS

Biznesa tendences 2024: Pastāvēs, kas pārvērtīsies

Ir noslēdzies 2023. gads – sarežģīts, izaicinošs, pārsteidzošs. Valstīm joprojām cīnoties ar globālās pandēmijas sekām un ģeopolitiskajai situācijai ne tikai neuzlabojoties, bet pat pasliktinoties, augstā inflācija un zemā tautsaimniecības izaugsme ir atgādinājusi  Rietumu pasaulei, ka tā nebūt nav neievainojama. Arī draudīgā klimata pārmaiņu ēna joprojām  klājas pār planētu, liekot it īpaši Eiropā klimatneitralitātes un ilgtspējas jautājumiem kļūt par ikviena uzņēmēja dienaskārtības daļu. Tai pat laikā 2023. gads ar pirmo veiksmīgo komerciālo kosmosa lidojumu ir atvēris biznesam pasaules izplatījuma plašumus, bet mākslīgā intelekta (MI) grandiozais uznāciens gan pārsteidza, gan izbiedēja, vedinot cilvēci doties inovāciju, attīstības un izaicinājumu pilnā nākotnes ceļojumā.

Bet ko sola 2024. gads? “Uzņēmēju Vēstis” ielūkojās pašmāju un ārvalstu futurologu un ekonomikas analītiķu prognozēs par to, ko pasaulei un biznesam nesīs Pūķa gads.

 

Foto: Pexels.com

Vīzija 2024: gads, kas pārcels iespējamā robežas

2024.gads būs “gads, kas pārbaudīs mūsu noturību un pārcels robežas tam, ko mēs līdz šim uzskatījām par iespējamu”, uzskata futurologs, biznesa attīstības konsultants Sarvants Singhs (Sarwant Singh). Savā viedokļrakstā prestižajā biznesa izdevumā “Forbes” viņš raksta: “Ieskatoties 2024. gada neatklātajā teritorijā, nākotne rādās drāžamies pa inovāciju un neparedzamības ātrumposmu.”

Viņš atgādina, ka 40 pasaules valstīs, kas pārstāv 41% pasaules iedzīvotāju un 42% globālā iekšzemes kopprodukta, 2024.  gadā notiks vēlēšanas, tostarp tādos pasaules un reģionu smagsvaros kā ASV, Lielbritānija, Dienvidāfrika, Indonēzija, Indija, Meksika un arī Krievija. “Pasarg’ Dievs no vēl viena 2016. gada, kad vēlētāji radīja haosu ar BREXIT un Trampu,” pauž Singhs, atgādinot, ka 2024. gads turklāt saņems mantojumā šī gadsimta nopietnākos ģeopolitiskos satricinājumus, sociālo vajadzību un dzīves dārdzības pieaugumu un aizvien lielākas bažas par apkārtējo vidi. Viņaprāt, pasaulē turpināsies “divu ātrumu” ekonomika – attīstītās valstis joprojām darbosies ar norautu stāvbremzi, savukārt attīstības tirgi spiedīs gāzes pedāli grīdā. “Šis politisko, sociālo un ekonomisko faktoru kopums veidos stāstu par 2024. gadu, pieprasot no starptautiskās sabiedrības niansētu un visaptverošu pieeju, lai pārvarētu mainīgās pasaules sarežģījumus,” uzskata futurologs.

Savukārt rakstnieks, biznesa un tehnoloģiju influenceris Bernards Marrs (Bernard Marr) domā, ka nākamgad prognozētais kritums, kas vēl sagaidāms, pirms globālā ekonomika sāks atkopties, liks uzņēmumiem 2024. gadā būt piesardzīgiem tēriņos un ieguldījumos inovatīvās un radikāli jaunās idejās. “Taču dažas tehnoloģiju un sociālās tendences ir pārāk nozīmīgas, lai tās varētu ignorēt vai nolikt malā līdz labākiem laikiem. Šajās jomās varam sagaidīt inovācijas un investīcijas,” uzskata Marrs. Viņš uzsver – biznesa tendences mūsdienās nosaka tehnoloģijas, un to, it īpaši mākslīgā intelekta attīstība 2024. gadā no jaunas perspektīvas liks pievērsties jautājumam: “Kas ir tas, kas padara cilvēkus par cilvēkiem?”

Foto:Pexels.com

Ilgtspēja un zaļā enerģija

Abu nākotnes analītiķu ieskatā viena no nozīmīgākajām tendencēm, kas dominēs 2024. un turpmākajos gados, ir pāreja uz zaļo enerģiju un ar to saistītie globālās ekonomikas pārkārtojumi. Singhs norāda, ka 2024. gadā viena trešdaļa pasaules enerģijas tiks iegūta no atjaunojamiem energoresursiem, savukārt naftas un gāzes industrijā notiek “seismiskas pārmaiņas”, palielinoties jēlnaftas pārstrādei ķīmiskajās vielās, ko veicina strauji pieaugošais  pieprasījums pēc izejvielām elektriskā transporta ražošanai. 

Savukārt Marrs uzsver pieprasījuma lomu ceļā uz ilgtspējīgāku un zaļāku biznesu. Viņš atgādina – pētījumi pārliecinoši rāda, ka aizvien vairāk patērētāju priekšroku dod tiem uzņēmumiem, kas nopietni iegulda savas “ekoloģiskās pēdas” samazināšanā. Vienlaikus “zaļās ekonomikas” attīstības procesā aizvien biežāk var novērot, ka zaļie risinājumi veicina izaugsmi. Kā piemēru Marrs min amerikāņu mazumtirdzniecības korporācijas “Walmart” pieaugumu par 1,2% pēc tam, kad uzņēmums ievērojami samazināja savus izdevumus par piegādes transporta degvielu un apkopi, pārejot uz elektroauto. Vienlaikus Marrs prognozē, ka aizvien biežāka kļūs “zaļmaldināšana”, ar ko uzņēmumi centīsies novērst uzmanību no videi nedraudzīgām darbībām.

Mākslīgais intelekts būs visur

Neviena nākotnes prognoze vairs nevar nerēķināties ar mākslīgā intelekta radītajām iespējām un draudiem. Citējot Bilu Geitu, Singhs norāda, ka “pāreja no botiem uz aģentiem būs lielākā revolūcija datoru pasaulē kopš tiem laikiem, kad pārstājām rakstīt komandas un sākām spiest uz ikonām”.  Savukārt izglītības sistēmā un medicīnā pilnīgi jaunu pasauli atvērs papildinātās realitātes iespējas. Tāpēc, viņaprāt, 2024. gads būs paātrinātas likumdošanas un ētikas normu izstrādes laiks, lai mākslīgā intelekta izmantošana un attīstība notiktu atbildīgi un sabiedrībai droši. Taču MI straujais uzplaukums saskaras un turpinās saskarties ar būtisku šķērsli: mākslīgā intelekta darbībai nepieciešamo mikroshēmu ražotāju nespēju apmierināt pētnieku un jaunās paaudzes MI izstrādātāju pieprasījumu. Šajā jomā pašlaik notiek visīstākās “Bada spēles”, un pietiekamu ražošanas jaudu nodrošināšana ir kritiska, lai 2024. gadā īstenotu visu MI potenciālu, uzsver futurologs.

“Lai pēc pieciem gadiem kļūtu par nozares līderi, uzņēmumiem jau šodien ir nepieciešama skaidra un pārliecinoša MI stratēģija,” “Boston Consulting Group” secinājumu savukārt citē Marrs. Viņš atgādina, ka AI un mašīnmācīšanās patiesībā pastāv jau vairāk nekā desmit gadus un ir integrēta daudzos produktos un pakalpojumos, ko jau šodien pērkam un lietojam ikdienā. Taču tagad mākslīgais intelekts ir kļuvis pieejams ikvienam, dodot nebijušu iespēju radīt un gudri automatizēt gan jauna veida klientu pieredzi, gan iekšējos procesus.

Foto: Pexels.com

Biznesa karaliene klientu pieredze

Lai gan arī mūsdienās ir iespējams bizness, kas balstās tikai uz izcilu kvalitāti vai vērtību, taču veiksmīga 2024. gada uzņēmuma uzdevums būs gādāt, lai ikvienā saskarsmes un pieredzes punktā klients pasmaidītu, norāda Marrs. Tas nozīmē personalizētu mārketingu, kas sniedz klientam vajadzīgo īstajā laikā un vietā, piegādi bez kavējumiem un efektīvus risinājumus grūtībām. Piemēram, “L’Oréal” piedāvā personalizēt kosmētiku, lai tā atbilstu konkrētā klienta ādas tipam, savukārt “Nike” un citi ražotāji klientiem dod iespēju izvēlēties pielāgotus apavus ar tūkstošiem stilu un krāsu. “Visa veida un lieluma uzņēmumi drīzumā piedāvās pielāgotus risinājumus, lai veidotu ciešākas attiecības ar klientiem,” domā Marrs, norādot, ka klientu pieredzes menedžeris jau kļūst par ierastu amatu daudziem uzņēmumiem un zīmoliem, kas integrē klientu pieredzi visos biznesa procesos.

Jauna pieeja nodarbinātībai un komercplatību tirgus krahs

Tā kā mākslīgais intelekts ļauj automatizēt daudzus darba tehniskos aspektus, piemēram, kodēšanu, pētniecību vai datu pārvaldību, Marrs prognozē, ka 2024. gadā uzņēmumi palielinās ieguldījumus tā dēvētajās “maigajās” prasmēs –  tādās kā emocionālā inteliģence, komunikācija, starppersonu problēmu risināšana, stratēģiskā plānošana un līderība.

Viņaprāt, sagaidāmas arī izmaiņas darbā pieņemšanas praksē – darba devēji izvēlēsies kandidātus ar konkrētu pieredzi un prasmēm, kas nepieciešamas darbam, nevis pēc izglītības vai vecuma. Uzņēmumi arī turpinās palielināt ieguldījumus apmācībā un prasmju pilnveidē, it īpaši jomās, kas būs pieprasītas uz mākslīgo intelektu balstītā ekonomikā.

Tehnoloģijas un MI arī maina un mainīs veidu, kā strādājam. Hibrīddarba revolūcija turpināsies, un 2024. gadā virtuālās sanāksmes kļūs par visaptverošu, mākslīgajā intelektā balstītu pieredzi, prognozē Singhs. Videokonferencēs MI veiks reāllaika satura analīzi un pārvērtīs piezīmes darba uzdevumos. Tulkošana reāllaikā novērsīs valodas barjeras. Tas savukārt nozīmē nopietnu triecienu komerciālā nekustamā īpašuma tirgum, kur sagaidāms biroju vērtības kritums par 35% līdz 2025. gada beigām un rekordaugsts brīvo ofisa telpu apjoms visā pasaulē.

Vienlaikus Singhs paredz strauju izaugsmi B2B e-komercijas jomā. “Līdz 2025. gadam digitālie darījumi kļūs noteicoši B2B pasaulē,” uzskata futurologs. Viņš paredz, ka uzņēmumi ieviesīs īpašas B2B digitālās tirdzniecības platformas, kas būs nevis vienkārši vieta, kur veikt maksājumus, bet efektīvs rīks darījumu veikšanai un klientu attiecību veidošanai visā to dzīves ciklā.

Foto: Pexels.com

Metapilsētas, Autonomous World un kosmosa bizness

Iespējams, šīs B2B platformas integrēsies Singha prognozēto “metapilsētu” virtuālajā pasaulē – digitālajās metropolēs, kas pastāvēs līdztekus un papildinās fiziskās lielpilsētas.

Pilsētvidē 2024. gads ienesīs pilnīgi jauna veida pārvietošanās līdzekļus, padarot tā dēvēto “autonomo pasauli” (Autonomous World) no zinātniskās fantastikas par šodienas realitāti. Jaunākās paaudzes pašbraucošie automobīļi, ko izstrādā lielākie auto ražotāji, un it īpaši Parīzes Olimpiskajās spēlēs plānotā pasaules pirmās autonomās gaisa taksometru līnijas atvēršana ir jaunas ēras sākums mobilitātē, uzskata Singhs, uzsverot, ka tas rada “10 triljonus dolāru vērtas iespējas līdz 2030. gadam”.

Vēl viena neaptverama telpa biznesam, Singha ieskatā, 2024. gadā pavērsies ārpus Zemes robežām. “Kosmoss vairs nav domāts tikai astronautiem vai priviliģētām valstīm – tā ir jaunā biznesa robeža,” uzskata futurologs, prognozējot, ka jau nākamgad satelītu pakalpojumi, kosmosa izpēte un darbības orbītā kļūs par ierastu komercdarbības veidu, ko virzīs starptautiskā sadarbība un stratēģiskā konkurence.

“Noslēdzot ceļojumu cauri 2024. gada tendencēm, pavisam skaidrs kļūst tikai viens — mūsu pasaule atrodas uz pamatīgu pārmaiņu sliekšņa,” savu nākamā gada prognozi noslēdz Singhs. Savukārt Marrs norāda: “Nākotne nekad nav droša, tāpēc 2024. gada galvenā uzņēmējdarbības tendence būs noturības veidošana pret jebkādiem draudiem, kas varētu rasties.”

Vizualizācija: EmbraerX

Latvijas ekonomikā lēna izaugsme

“Vispārīgi raksturojot nākamā gada tautsaimniecības kopainu, prātā nāk frāze – gandrīz viss ies uz labo pusi, tikai pārsvarā ļoti lēni,” tā 2024. gada ekonomikas tendences Latvijā iezīmē “Luminor” bankas galvenais ekonomists Pēteris Strautiņš. Arī SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis prognozē, ka “tuvākajos divos – trijos ceturkšņos Latvijas ekonomikas aktivitāte saglabāsies izteikti stagnatīva”. Viņa ieskatā būtiskākais īstermiņa izaugsmes atbalsts būs ieplūstošie Eiropas fondi, īpaši būvniecībā, taču “daudz kas būs atkarīgs no birokrātijas spējas nodrošināt to pieejamību”. “Pirktspējas uzlabošanās pakāpeniski atdzīvinās privāto patēriņu, kas būs galvenais izaugsmes vilcējs 2024. gadā,” uzskata Gašpuitis. 

Arī Strautiņš prognozē, ka pirktspējas pieaugums Latvijā būs. 

Foto: Luminor

Lielākā daļa ekonomiski aktīvo cilvēku ir algota darba veicēji, viņu labklājības izmaiņu prognozes nākamajam gadam ir labvēlīgas. Tā kā nominālo (“melns uz balta”) algu pieaugums būs ļoti līdzīgs reālajam pieaugumam, sabiedrības vairākumam, kas ir algota darba veicēji, tas varētu būt visnotaļ patīkams gads. Tiesa, ar piebildi, ka 2024. gadā notiks tikai atgriešanās pie 2021. gada reālo algu līmeņa, bet nākamais gads ieliks labu pamatu pirktspējas tālākam kāpumam turpmāk

Viņš lēš, ka gada vidējā inflācija Latvijā būs tuvu nullei vai pat nedaudz zem tās, savukārt Gašpuita 2024. gada inflācijas prognoze ir 1,5% vai zemāka, “ja izvairīsimies no saspīlējumiem enerģijas tirgū un būtiskiem klimatiskiem notikumiem”. SEB bankas ekonomists arī prognozē, ka straujā inflācijas pazemināšanās eirozonā un Latvijā dod cerības uz procentu likmju sloga mazināšanos jau 2024. gada sākumā, sniedzot pozitīvus impulsus ekonomikai. Tas aktivizēs gan patēriņu iekšzemē, gan pieprasījumu ārējos tirgos.

Tomēr, viņaprāt, likt likmes uz straujiem uzlabojumiem, īpaši eksporta tirgos, nav pamata. “Vācijas un Ziemeļvalstu ekonomiku perspektīvas 2024. gadam ir vājas. Preču eksportā kritums vēl gada sākumā turpināsies, kas pakāpeniski stabilizēsies. Labākas izaugsmes perspektīvas ir pakalpojumu eksportam. Izteiktākas nostiprināšanās pazīmes varētu parādīties gada otrajā pusē,” prognozē Gašpuitis.

Savukārt Strautiņš uzskata, ka konkurence spiedīs ražotājus un tirgotājus “nodot patērētājiem ietaupījumus, kurus sniedz krītošās importa cenas”. Tāpēc precēm cenas kopumā samazināsies, bet pakalpojumiem pieaugs, un cenu līmenis 2024. gada beigās, iespējams, būs pat zemāks nekā sākumā, lai gan kopumā cenu līmenis gada ietvaros daudz nemainīsies. Viņaprāt, pamatvajadzību, pirmkārt, pārtikas un mājokļa uzturēšanas kopējās izmaksas 2024. gadā samazināsies, bet cenas augs galvenokārt pakalpojumiem, kas dara dzīvi ērtu un skaistu – kultūra, atpūta, skaistumkopšana, ceļojumi u.tml., jo šo pakalpojumu izmaksas galvenokārt nosaka cilvēku laika cena, kas pieaugs.

Energoesursu cenas – grūti prognozējamas

Saskaņā ar Strautiņa prognozēm, siltumenerģijas cenas gan 2024. gadā, gan arī vēl 2025. gadā būs “drīzāk lejupejošas”. Savukārt par elektrības cenām spriest ir grūtāk – valsts atbalsta izmaiņas, kā arī gatavošanās Baltijas un Krievijas elektrotīklu desinhronizācijai var stimulēt cenu kāpumu, taču šīs ietekmes var mazināt mājsaimniecību pāreja uz atbilstošākiem pieslēgumiem un tarifu plāniem, gāzes cenu izmaiņas, kā arī saules un vēja jaudu pieaugums. Tāpat, Strautiņa ieskatā, ir labas cerības uz zemākām vidējām degvielas cenām, taču, ja siltuma, gāzes un malkas cenas ir puslīdz prognozējamas, tad naftas tirgū viss var strauji mainīties dažās nedēļās.

Arī Gašpuitis uzskata, ka 2024. gada sākumā parādīsies gāzes cenu sarukuma ietekme tarifos, bet gada laikā enerģijas cenu krituma ietekme pamazām izzudīs. Enerģijas cenas būs svārstīgas, taču strauji noturīga to palētināšanās nākamgad neturpināsies. 

Lēnīgā globālā izaugsme varētu arī pasargāt no būtiska pieauguma, lai gan laikapstākļi un ģeopolitiskie notikumu faktori padara to svārstīgumu neprognozējamu.

Foto: SEB banka

Strautiņš prognozē, ka var cerēt uz nelieliem uzlabojumiem preču eksportā un varētu būt neliels pieaugums rūpniecībā. Kokrūpniecības zāģētavu segmentā krīze turpināsies lielāko daļu gada, bet varētu sagaidīt uzlabojumus mašīnbūvē, elektronikā, farmācijā, pateicoties investīcijām. Tāpat, viņaprāt, “mērena izaugsme, kas atpaliek no vēsturiskās normas”, 2024. gadā gaidām pakalpojumu eksportā, jo eksporta tirgu veselība un ģeopolitikas ietekme uz tūrismu būs drīzāk nelabvēlīgs faktors.

Savukārt SEB bankas eksperts Gašpuitis norāda, ka atsevišķos sektoros apstrādes rūpniecībā situācija varētu saglabāties stagnatīva visu 2024. gadu. Izaugsme nav gaidāma arī tranzīta nozarē. Ja būs atbilstoši laikapstākļi, veiksmīgi rezultāti gaidāmi lauksaimniecībā. Pie nelielas izaugsmes atgriezīsies mazumtirdzniecība un pakalpojumi. Tāpat aktivitāte uzlabosies arī nekustamā īpašuma un finanšu nozarēs.

“Luminor” bankas eksperts prognozē, ka labvēlīgu vidi straujākai ekonomikas attīstībai veidos finanšu vide. “Ar katru dienu vairāk izskatās, ka Eiropas Centrālā banka bija pārspīlējusi augstas inflācijas saglabāšanās risku. Tāpēc finanšu tirgu darījumi atspoguļo gaidas par arvien straujāku procentu likmju kritumu nākamgad, tiek sagaidīts, ka līdz 2024. gada decembrim Euribor likmes jau būs samazinājušās ievērojami zem 3%,” norāda Strautiņš.

Algu kāpums noplaks

Abi banku eksperti prognozē, ka 2024. gadā piebremzēsies algu pieaugums no apmēram 11% šogad līdz apmēram 7% – 8% jaunajā gadā. Gašpuitis norāda, ka visticamāk būs novērojamas atšķirības starp privāto un publisko sektoru, jo pirmajā uz izaugsmes tempu palēnināšanos reaģē ātrāk. Tomēr arī publiskajā sektorā nākamgad algu pieauguma iespējas kļūs ierobežotākas.

Viņš uzsver: lai gan inflācija jau šobrīd būtiski iepaliek no atalgojuma kāpuma, stiprinot pirktspēju, kam pakāpeniski ir jāatdzīvina patēriņš, taču ne visi šobrīd piedzīvo atalgojuma pieaugumu un arī citi ienākuma veidi indeksāciju vēl piedzīvos, tādēļ joprojām liela daļa mājsaimniecību izjutīs nopietnas maksātspējas grūtības.

Tāpat izaugsmes buksēšana var likt daudzām nozarēm optimizēt zemāk atalgoto darbinieku skaitu, mazinot slodzes, ietekmējot vidējās algas līmeni, norāda Gašpuitis.

Darbinieku vairāk nekļūs

Ekonomiskās aktivitātes stagnācija, jo īpaši sarežģījumi apstrādes rūpniecībā, tai skaitā uz eksportu orientētajās un tranzītā, norāda uz nelielu, bet bezdarba pieauguma iespējamību 2024. gada sākumā, uzskata SEB bankas ekonomists.  Darba meklētāju rindas tuvākajos mēnešos varētu paplašināt arī maksātspējas grūtības, kas spiestu darba meklējumos iesaistīties tādus iedzīvotājus, kas bijuši ekonomiski neaktīvi. Tomēr krasas izmaiņas darba tirgū nav gaidāmas – demogrāfisko tendenču dēļ uzņēmumiem darbinieku meklējumi būs pastāvīga aktualitāte un darba zaudēšana vairumam darbinieku, kuru prasmes tiek atjaunotas, būs salīdzinoši īslaicīga parādība. Parādoties sezonālajiem darbiem un aktivizējoties ekonomikai, bezdarbs atkal mazināsies, prognozē Gašpuitis.

Viņš uzsver, ka nodarbinātības kāpināšana ir aktuāls uzdevums un “Latvijā ir saskatāms strādāt spējīgu darbinieku resurss, kuru iesaistīšana darba tirgū ir mūsu interesēs”.

CIEMOS PIE DOMUBIEDRIEM

“Ropažu novada uzņēmēji”: darīt un būt lepniem par sasniegumiem!

Everita Varslavāne. Foto no personīgā arhīva.

Biedrība “Ropažu novada uzņēmēji”  zinātāju lokā, šķiet, vislabāk pazīstama ar šogad septiņgadi nosvinējušo ikgadējo uzņēmēju forumu “GaRo_ZA”. Taču tas nebūt nav vienīgais, ar ko nodarbojas ropažnieki. Plašāku ieskatu biedrības darbā “Uzņēmēju Vēstīm” sniedz biedrības “Ropažu novada uzņēmēji” valdes priekšsēdētāja Everita Varslavāne.

Kad dibināta jūsu biedrība un kāpēc tā radās?

Mūsu biedrība ir dibināta 2015. gada decembrī ar mērķi apvienot vienā organizācijā aktīvos novada uzņēmējus no dažādām nozarēm, lai kopīgi risinātu tos daudzos jautājumus, kas skar vairākus uzņēmējus vienlaicīgi.

Cik biedru darbojas biedrībā?

Pašlaik biedrībā ir 28 biedri, bet pasākumos iesaistās daudzi uzņēmēji, kuri nav biedra statusā. Esam aptuveni piecdesmit, ar kuru iesaisti un līdzdalību varam rēķināties.

Kāds ir Ropažu novada uzņēmēju “profils” un uzņēmējdarbības vide novadā?

Uzņēmējdarbības vide novadā ir attīstības procesā. Pašvaldība cenšas risināt, labiekārtot, attīstīt, šobrīd joprojām tiek apzinātas tās apvienotā novada problēmas un neizdarības, kas nav bijušas sakārtotas “veco” novadu teritorijās. Novadā ir pieejamas teritorijas industriālo parku attīstīšanai: jāpabeidz formalitāšu sakārtošana un jāsāk to apgūšana. Top kopstrādes telpas.

Mūsu biedrība vairāk sadarbojas ar mazajiem uzņēmējiem un mājražotājiem, amatniekiem, jo novadā esošie lielie uzņēmumi spēj paši risināt visus tiem aktuālos jautājumus un sadarbojas ar pašvaldību nepastarpināti. Tajā pat laikā tie neatsaka atbalstu biedrībai – darbs ar jauniešiem, iesaistīšanās biedrības rīkotajos pasākumos, telpas biedrības aktivitātēm un tamlīdzīgi.

Kādus mērķus esat sev izvirzījuši un kā sokas ar to sasniegšanu?

Biedrības statūtos ir ierakstīts, ka mūsu mērķis ir veicināt sociāli ekonomisko aktivitāti un uzņēmējdarbības vides attīstību Ropažu novadā un sekmēt Ropažu novada uzņēmēju interešu ievērošanu valsts un pašvaldību institūcijās.

Katru gadu veidojam vairākus pasākumus. Lielākais novada uzņēmēju pasākums ir uzņēmēju forums “GaRo_ZA”, kas šogad notika jau septīto reizi. Rīkojam arī uzņēmēju vakariņas un uzņēmēju brokastis – izglītojošas vai iedvesmojošas lekcijas un tīklošanos. Tāpat organizējam pieredzes apmaiņas braucienus pie citām uzņēmēju organizācijām. Viens no pēdējo gadu svarīgākajiem mērķiem mūsu biedrībai ir savstarpēji iepazīstināt novada uzņēmējus un maksimāli izmantot pašiem sava novada pakalpojumus un resursus.

Mūsu biedrība piedalās Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) Rīgas reģionālajā padomē, iesaistamies Saeimas apakškomisiju un pašvaldības darba grupu darbā.

Protams, svarīgi ir piesaistīt un iesaistīt biedrības ikdienas aktivitātēs jaunus biedrus.

Vislielākais izaicinājums ir uzņēmēju iesaiste pasākumos – atrast katram piemērotāko uzrunāšanas veidu. Īpaši pēc diviem Covid-19 gadiem ir jūtams cilvēku nogurums no virtuālas saziņas, e-pastiem, “Whatsapp” un tamlīdzīgiem saziņas veidiem, bet uzrunāt katru individuāli un personīgi bieži vien pietrūkst laika un resursu. Meklējam tēmas un lektorus, kas spētu uzrunāt pēc iespējas plašāku uzņēmēju loku.

Ropažu novada uzņēmēju vakariņas.
Kopā ar partneriem no Pierīgas uzņēmēju biedrībām.

Kas ir jūsu svarīgākie sadarbības partneri?

Par svarīgākajiem biedrības partneriem uzskatām LTRK, novada pašvaldību, kā arī citas uzņēmēju biedrības, it īpaši Pierīgā esošās: Ropažu-Salaspils partnerību, Mārupes uzņēmēju biedrību, Rīgas uzņēmēju biedrību, Ķekavas novada uzņēmēju padomi, Salaspils uzņēmēju biedrību, Olaines novada uzņēmējdarbības atbalsta centru, Stopiņu uzņēmēju biedrību, Ādažu uzņēmēju biedrību un citas.

Kāda ir pašvaldības loma uzņēmējdarbības veicināšanā Ropažu novadā? Kā veidojas jūsu biedrības sadarbība ar pašvaldību?

Katrai uzņēmējdarbībai ir svarīgi vairāki faktori, lai uzņēmējs gribētu attīstīt savu komercdarbību novadā – infrastruktūra, sadarbība ar pašvaldību, būvvaldi, darba spēka pieejamība, elektrības jaudas, kā arī jāspēj vienoties ar iedzīvotājiem, kuri bieži vien ir pret noteikta veida būvēm vai ražotnēm.

Uzņēmējs ir ieinteresēts piesasitīt kvalificētu darbaspēku, kam ir ērta un ātra nokļūšana darbavietā, tāpēc ir svarīgi sakārtot transporta plūsmas novadā un ap to. Būtisks faktors – šobrīd trūkst dzīvojamā fonda, jāmeklē un jāpiesaista investori. Domājam, ka jaunizveidotā biedība “Rīgas Metropole” varētu būt svarīgs atbalsts atsevišķu šo jautājumu risināšanā.

Pēc reģionālās reformas ir būtiski uzlabojusies sadarbība ar pašvaldību, izveidota uzņēmēju konsultatīvā padome. Novadā ir ļoti kompetents un atsaucīgs uzņēmējdarbības attīstības konsultants, ar kuru notiek aktīva ikdienas komunikācija. Ropažu novada pašvaldība piešķir daļēju līdzfinansējumu mūsu biedrības pasākumiem.

Ko jūs novēlētu Ropažu un arī citiem uzņēmējiem?

Darīt un būt lepniem par saviem sasniegumiem!

NOTIKUMS

Noskaidrotas šā gada “Mārupes Haizivis”

Skolēnu biznesa idejas – aizvien kvalitatīvākas un reālistiskākas

Foto: Laura Antāne

Biedrības “Mārupes uzņēmēji” un Mārupes novada domes organizētajā skolēnu biznesa ideju konkursā šogad par uzņēmēju sarūpētajām balvām un Grand Prix 200 eiro vērtībā cīnījās 19 idejas trīs vecuma grupās, un, kā atzīst žūrijas locekļi, lai gan pieteikumu skaits bija mazāks nekā pērn, toties tie bija kvalitatīvāki un ar plašāku redzējumu.

“Mūsu biedrības “Mārupes uzņēmēji” organizētie biznesa ideju konkursi jauniešiem “Mārupes Haizivs” un pavasarī notikušais “Biznesa ideju konkurss” skolēniem un jauniešiem ir radījis jaunu dimensiju topošo uzņēmēju veidošanā. Tieši tas ir mūsu biedrības sociālais mērķis – veicināt biznesa domāšanu novada jauniešos un sniegt tiem pamatu nākotnē pieņemt lēmumu kļūt par uzņēmējiem, nevis meklēt labi atalgotas darba vietas,” saka biedrības valdes priekšsēdētājs un konkursa žūrijas loceklis Silvestrs Savickis.

Reālas idejas reālam biznesam

“Prieks, ka bija vairākas biznesa idejas ar potenciālu reālai uzņēmējdarbībai vismaz Latvijas mērogā,” atzīst konkursa galvenais organizētājs, biedrības “Mārupes uzņēmēji” valdes loceklis, SIA “Fixman” īpašnieks Miks Lukstiņš. Viņš aicina jauniešus “nebaidīties fantazēt par lielām idejām, kuras var mainīt pasauli un kļūt par spēcīgiem zīmoliem, jaunajiem vienradžiem”. “Šis konkurss ļauj uzdrīkstēties, jo galvenais kritērijs ir pati ideja, tās oriģinalitāte, un neviens šajā fāzē neprasa risinājumus kapitāla piesaistei vai naudas plūsmai,” uzsver Miks.

Šajā gadā konkursam tika pieteiktas kopumā 19 biznesa idejas, no tām 12 iekļuva konkursa finālā. Skolēni piedāvāja gan papīra sniegpārsliņu ražošanu, gan burvju triku skolu, gan multifunkcionālu grāmatzīmi, gan privātskolotāju platformu, gan izklaides istabu, gan izsmidzināmu līdzekli apģērbam sviedru smakas mazināšanai, gan apsildāmu telefona vāciņu, gan dažāda veida ēdināšanas, pārtikas ražošanas un rotaslietu biznesus.

“Vairākas no idejām, it īpaši vecāko klašu grupā, bija jau tiktāl izstrādātas, ka patiesībā vajadzīgs tikai kāds investors, lai tās varētu kļūt par reāliem uzņēmumiem,” norāda  konkursa žūrijas locekle, lidostas “Rīga” pārstāve Laura Kulakova. Savukārt biedrības “Mārupes uzņēmēji” valdes locekle, SIA “Vesels bērns” īpašniece Ilze Zariņa atzīst: “Esmu patīkami pārsteigta par mūsu jauniešu spēju radīt idejas: viņu redzes lauks ir ļoti plašs. Viņi spēj saskatīt un analizēt, kādas ir viņu un vienaudžu vajadzības –  kā tirgū pietrūkst, kādi produkti ir vajadzīgi, kas noderētu viņu vecākiem. Viņi rada pilnīgi novatoriskas biznesa idejas. Otra lieta, kas mani ļoti priecē – mūsu jaunieši ir darītāji. Viņi šīs idejas paši realizē ar tiem resursiem, kas viņiem ir. Nesēž un negaida, kad kāds vai paši nopirks, piemēram, kādai biznesa idejai ražošanas iekārtu, bet ņem un dara paši, savām rokām sverot, liekot, pakojot un radot jau šobrīd izcilu, konkurētspējīgu produktu. Viņi ir darītāji, kas uzdrīkstas un dara.”

“Īpašs prieks par jaunāko dalībnieku – pamatskolnieku aktivitāti: viņi uzdrīkstas domāt uzņēmēju kategorijās un nākt klajā ar dzirkstošām un neprātīgām idejām, pat ja tām šobrīd ar reālu biznesu nav tieša sakara. Savukārt vecāko klašu skolēni un ģimnāzisti rada biznesa plānus inovatīviem un moderniem projektiem, tostarp informācijas tehnoloģiju jomā. Šis ir ievērojams progress, ja salīdzinām ar tām idejām, kādas katru gadu dominējušas skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) darba rezultātos, kurus biedrības eksperti ikgadēji mentorē, mācību gada beigās izskata un novērtē. Ja iepriekš izplatītākie SMU darbi bija, piemēram, sveču liešana, vannas bumbu veidošana vai T-kreklu apdruka, tad pēdējā laika skolēnu biznesa idejas jau ienāk daudz konkurētspējīgākās biznesa jomās. Tas liek domāt, ka arī mūsu biedrības ieguldījumam būs labi rezultāti un drīzumā Mārupē būs daudz jauni inovatīvi un konkurētspējīgi uzņēmēji,” uzsver Silvestrs.

Galerija: Skolēnu biznesa ideju konkursa "Mārupes Haizivis" fināls

Žūrijai grūta izvēle

Visi konkursa žūrijas locekļi atzīst, ka finālistu vērtēšana bija grūts uzdevums, jo daudzas no iesniegtajām idejām  bija līdzvērtīgi spēcīgas un pelnījušas balvas. Konkursa žūrija arī secināja, ka jaunieši klātienes prezentācijās jūtas daudz labāk un spēj savu ideju pasniegt krietni kvalitatīvāk nekā rakstiskajos pieteikumos. “Šajā ziņā jauniešiem ir jāprogresē, lai varētu arī īsā rakstītā tekstā kodolīgi “pārdot” sevi un savu projektu,” norāda Miks.

“Taču it īpaši par mazākajiem dalībniekiem kā vienmēr visiem ir neviltots prieks, viņiem visiem acis spīd un, šķiet, ir patiesa ticība par spēju savu ideju pārvērst īstā pelnošā biznesā jau šodien,” atzīst Miks.

Tieši tāpēc 1. līdz 6. klašu grupā galvenā balva tika sadalīta starp visiem fināla prezentētājiem, jo žūrija vienbalsīgi lēma, ka apbalvojumus pelnījuši visi dalībnieki – Kristiāns Mikažāns (“Burvju triku skola un veikals”), Elīza Korņejeva, Keita Lukstiņa, Marija Griezīte, Luāra Strašnova (“Mārupes beķereja”), Sindija Linda Jozepa, Egija Jēkabsone (izklaides vieta “Apburošais smaids”), Marsels un Mārcis Grišuļi (“Sniegpārsliņu darbnīca”).

7. līdz 9. klašu grupā fināla prezentācijas sniedza Krišjānis Orbidāns ar ideju “DigiWee”, Linda Medniece, kura jau uzsākusi rotaslietu darbnīcu “HoloJewels”, un Lība Baiba Ozoliņa, Krista Kudure un Loreta Patrīcija Lišmane, kuras plāno veidot konkurenci populārajām izlaušanās istabām, veidojot jaunas kvalitātes izpētes un izklaides telpas “Rebel Room”.

Uzvaru un 100 eiro naudas balvu šajā grupā ieguva ideja “DigiWee” – elektronisks čips, kas, ievietots naudas makā, nodrošinātu skaidrās naudas uzskaiti un ļautu rūpīgi sekot līdzi naudas tēriņiem.  “Idejas autors bija rūpīgi pārdomājis, kam viņa veidotais produkts varētu būt noderīgs, ietverot gan bērnu kabatas naudas uzskaiti, gan vecāku iespēju sekot līdzi bērnu tēriņiem, gan seniorus, kuri joprojām dod priekšroku skaidrai naudai, gan pat mazattīstības valstu iedzīvotājus,” norāda  Laura.

Foto: Laura Antāne

Vidusskolas grupā finālā iekļuva piecas komandas. Marks Vidruskis un Kerija Liāna Boka piedāvāja ideju “Alternatiff coffee”, Viktors Holbergs, Krišs Riekstiņš un Leonardo Abdelmasī prezentēja savu jau izstrādāto aplikāciju lasītprasmes veicināšanai “Read+”, kurai nepieciešama tikai neliela investīcija, lai tā reāli uzsāktu darbu, savukārt Roberts Bitenieks un Kristofers Šulcs demonstrēja ideju ražot apsildāmus telefona vāciņus “Warmmor case”. Arina Vasiļevska, Luīze Elksne un Kārlis Rūdolfs Mednis izgudrojuši aplikāciju atvieglotai privātskolotāju sameklēšanai “NEXTGENTUTERS”, savukārt Gabriela Kristiāna Pušpure un Elizabete Galvane vēlas ražot videi draudzīgu, no dabiskiem materiāliem veidotu izsmidzināmu līdzekli sviedru smakas mazināšanai apģērbam “Fresh Aura”.

Par uzvarētāju šajā grupā tika atzīta ideja “NEXTGENTUTERS” – žūrija atzina, ka šī ideja risina aktuālu problēmu, dodot iespēju satikties privātskolotājiem un potenciālajiem audzēkņiem, lai uzlabotu mācību procesu un gūtu jaunas zināšanas.

Foto: Laura Antāne

Viss ģeniālais ir vienkāršs

Taču par 2023. gada konkursa “Mārupes Haizivis” galvenajiem uzvarētājiem un Grand Prix 200 eiro vērtībā ieguvējiem tika atzīta šķietami pavisam vienkāršā ideja “Alternatiff coffee”, kuras autori pagaidām vēl mājas kārtībā uzsākuši ražot malto kafiju porcionētos maisiņos, ko var izmantot kafijas pagatavošana līdzīgi kā tējas maisiņus. Šādi kafijas maisiņi ne tikai atvieglo kafijas dzērāju ikdienu, palīdzot izvairīties no kaitinošajiem biezumiem tasītē, bet arī var lieliski noderēt ceļojumos, tūrisma pārgājienos un tamlīdzīgi. Žūrija novērtēja ne tikai komandas veikto pamatīgo izpēti un jau uzsākto sadarbību ar kafijas ražošanas uzņēmumiem, bet arī to, ka idejas autori ir padomājuši par sava produkta ilgtspēju un kafijas maisiņu otrreizēju pārstrādi.

Konkursa speciālbalvu – ielūgumu uz “Madara Cosmetics” kosmētikas ražotni – saņēma Babītes vidusskola, no kuras konkursā piedalījās 19 skolēni, tajā skaitā arī Grand Prix ieguvēji. Savukārt lidosta “Rīga” biznesa ideju autoru pedagogiem dāvinās iespēju iepazīt lidostas darba aizkulises, dodoties ekskursijā pa lidlauku.

Foto: Laura Antāne

Skolēnu biznesa idejas vērtēja un uzvarētājus izvirzīja konkursa žūrija:

Silvestrs Savickis, biedrības “Mārupes Uzņēmēji” valdes priekšsēdētājs

Miks Lukstiņš, Fixman.lv

Ilze Zariņa, SIA “Vesels bērns”

Laura Kulakova, lidosta “Rīga”

Ingrīda Bondare, SIA “IB Media”

Agnese Lāce-Tukiša, Mārupes novada Tūrisma un uzņēmējdarbības atbalsta aģentūra

Elīna Krēmere, Mārupes novada pašvaldība

“Mārupes Haizivju” pirmajā posmā skolēnu darbus vērtēja arī:

Normunds Čiževskis, SIA “Biz Pro”

Lauris Pētersons, “Saules Veikals”

Liene Šmite, Mārupes novada pašvaldība

Alens Martīni, SIA “Penge”

Balvas finālistiem sagādāja:

Jurijs Baibakovs

Vēlies kopā ar mums palīdzēt augt jaunai uzņēmēju paaudzei? Piesakies!

Biedrība “Mārupes uzņēmēji” īsteno vairākus projektus, kas sniedz jauniešiem iespēju iepazīt biznesa pasauli. Arī Tu vari kļūt par vienu no jauno uzņēmēju skolotājiem!

NODERĪGI

Kur baudīt ziemas priekus Mārupē?

Lai gan decembris ir atnācis ar slapjdraņķi, izkausējot iepriekšējā mēneša sarūpēto krāšņo sniega baltumu, taču ziema vēl ne tuvu nav galā un gan jau tai ir vēl padomā i sals, i puteņi, i rāmas dienas ar saulē dzirkstošiem ledus kristāliem, kas tā vien vilina uzvilkt ko siltāku un doties izpētīt ziemas pasaku pasauli.

Mārupes novads ziemas prieku un aktīvās atpūtas cienītājiem piedāvā bagātīgu iespēju klāstu – te var gan uz slēpēm izbaudīt piesniguša meža burvību, gan pārbaudīt slidu asumu tā, ka vējš svilpo gar ausīm, gan doties romantiskā izbraukumā zirgu vilktās kamanās vai gluži vienkārši iet dabā un klausīties klusumā.

Foto: Pexels.com

Distanču slēpošana

Distanču slēpošanas iespējas Mārupes novadā piedāvā gan abi golfa klubi – “Viesturi” un “Jurmala Golf Club & Hotel”, gan Babītes ezera krastā esošais kempings “Dūšeļi”. Tiesa, “Viesturu” slēpošanas trase sakarā ar remontdarbiem kluba mājā šogad vēl nav atvērta, tāpēc pagaidām klubs piedāvā tikai ziemīgas pastaigas pa piesnigušo mežu. Savukārt “Jurmala Golf Club & Hotel” 2,6 kilometrus garo trasi apmeklētāji var izmantot bez maksas, taču pašiem jāparūpējas par inventāru.

Toties “Dūšeļos” slēptotgribētāji var izslēpoties pa veselām divām trasēm, turklāt iznomāt visu nepieciešamo slēpotprieka izbaudīšanai. Par to, kā “Dūšeļi” radušies, cik neparasta gaisotne valda ap Babītes ezeru un kā cilvēki gadiem nespēj vienoties ezera glābšanai, var lasīt žurnāla “Uzņēmēju Vēstis” ziemas numurā šeit

Foto: Kempings :"Dūšeļi"

Jurmala Golf Club & Hotel

Golfa iela 1, Piņķi

info@jurmalagolf.com

+371 67160300

Golfa klubs “Viesturi”

“Viesturi”

golfclub@golfsviesturi.lv

+371 26444390

Kempings “Dūšeļi”

 Kempings Dūšeļi, Klīves

duseli@duseli.lv

+ 371 26367717

Foto: Mārupes ledus halle

Slidotavas

Publiskās slidošanas iespējas novadā piedāvā gan abas ledus halles, gan, ja vien laika apstākļi ļauj uzliet un saglabāt ledu, darbojas arī vairākas brīvdabas slidotavas. Ja vēlies izmantot iespēju paslidot, vispirms sazinies un pārbaudi, vai slidotavas ir pieejamas!

 

Mārupes Ledus halle

Kantora iela 128

info@marupesledus.lv

+371 27337727

Inbox.lv ledus halle

Hokeja iela 1, Piņķi

info@inboxledushalle.lv

+371 29345990

BMX Mārupes sporta parks

Lapiņu dambis 19, Mārupe

info@bmxmarupe.lv

+371 29215518

Gerberu ielas slidotava

Gerberu iela 1, Mārupe

Par slidotavas pieejamību jāseko līdz pašvaldības informācijai!

Ziemas izjādes un vizināšanās kamanās

Mārupes novads, kā zināms, ir zirgu novads –  staļļi novadā sastopami aiz katra stūra, un saskarsme ar šiem apburošajiem dzīvniekiem mārupiešiem pieejama jebkurā gadalaikā. Dabas un zirgu mīļotājiem staļļi piedāvā ne tikai izjādes, bet arī vizināšanos kamanās, skijoringu, ekskursijas ar zirgu barošanu un pat slidošanu mēnessgaismā.

Stallis “Cērpas”

Imakas, Jaunmārupe

stallis.cerpas@gmail.com

+371 22115252

Foto: Pexels.com

Zirgu stallis “Imakas”

Benūžu, Indriķi, Babītes pagasts

pavlova11@inbox.lv

+371 22433160

Zirgu stallis “Zirgzandales”

“Zandeļi”, Vētras

sandra@zirgzandales.lv

+371 29128841

 

Līgas Bērziņas zirgu stallis

Augļu iela 16, Priežciems

lienske@gmail.com

+371 29489492

Stallis “Birzuļi”

Birzuļi, Jaunmārupe

+371 29372544

Cenas tīrelis. Foto: Rīgas Meži.

Dabas takas

Mārupes novads ir bagāts ar brīnumainiem dabas objektiem, un ziema ļauj tos iepazīt no vēl neparastākas puses. Silts apģērbs, kārtīgi zābaki un kāds termoss karstas tējas ir viss, kas vajadzīgs, lai izbaudītu dabas skaistumu, saelpotos svaigu gaisu visai darba nedēļai un atgrieztos mājās ar sārtiem vaigiem un patīkamu nogurumu. Un nav jau uzreiz jābrien Cenu tīrelī vai Medema purvā – var aizstaigāt tepat līdz Mārupes Valsts ģimnāzijai un apskatīt, ko ziemā dara varenie dižozoli, kas še auguši jau tad, kad skolas ēkas vietā atradās Rautenfeldu muižas medību pils. Vai arī doties laika ceļojumā kopā ar Vilhelma Purvīša, Jāņa Akuratera un Ojāra Vācieša tik iemīļoto Mārupīti. Un, protams, arī ziemā apmeklētājus gaida  atpūtas parks “JIP Mārupīte”.  

Mārupes ģimnāzijas dižkoki

Uzzini vairāk!

Mārupīte

Noskaties LTV raidījumu “Pa straumei”!

Cenas tīrelis

Uzzini vairāk!

Medema purva pastaigu taka

Uzzini vairāk!

JIP “Mārupīte”

Uzzini vairāk!

BIEDRĪBAS JAUNUMI

Iznācis žurnāla “Uzņēmēju Vēstis” ZIEMAs numurs

Decembra vidū dienasgaismu ieraudzīja jau otrais žurnāla “Uzņēmēju Vēstis” numurs. Žurnāls iznāk drukātā formātā un ir bez maksas pieejams vairāk nekā 40 vietās Mārupes novadā  – skolās, dienas centros, bibliotēkās, doktorātos, veikalos, sporta un izklaides vietās un citur. Elektroniskā formātā žurnāla “Uzņēmēju vēstis” ZIEMAs numuru var lasīt arī šeit.

Jaunākajā numurā lasiet:

  • Amatnieki – muzikanti no garāžas … pie Jay Z, Beyonce un Prāta Vētras – stāsts par uzņēmumu “Kompānija NA”, kas atrodas tepat netālu Lambertu ielā.
  • Gurķa stāsts! Kas īsti ir slavenais “Mārupes gurķis”, ko tas dara šodien, kam tas pieder un kāds tam sakars ar Ezerkauliņi? Vai “Mārupes gurķis” joprojām veido Mārupes novada DNS?
  • Mārupes novada vidējā temperatūra – būtisko datu apkopojums un statistisks Mārupes novada pozicionējums salīdzinājumā ar Ādažiem un Ķekavu.
  • Ezers cilvēkiem – cilvēki ezeram. Babītes ezera mistērija caur vietējo uzņēmēju, kempinga “Dūšeļi” īpašnieku skatu prizmu.
  • Mārupes jaunieši – topošie uzņēmēji. Saruna ar pieciem Mārupes jauniešiem, kas, iespējams, kļūs par sekmīgiem uzņēmējiem, un ko viņiem ir devusi sadarbība ar Mārupes uzņēmējiem.
  • Zaļie svētki ziemas vidū – ekspertu padomi, kā ilgtspējīgi svinēt Ziemassvētkus un ne tikai.
  • Sinerģija, ne dotācijas! Saruna ar satiksmes ministru Kasparu Briškenu par mobilitātes izaicinājumiem Mārupē un visā Rīgas aglomerācijā, kas būtu jādara, lai transporta risinājumi uzlabotos un kā mainījies Briškena kunga skatījums kopš kļūšanas par ministru.

Kopā 32 aizraujošas lapaspuses – paņemam savu bezmaksas eksemplāru un lasām!

Raidierakstā jaunas epizodes

“Mārupes uzņēmēju pieredzes stāsti” raidieraksta otrajā sezonā decembrī ēterā nokļuva divas jaunas epizodes. 

Raidieraksta vadītājs Silvestrs Savickis sarunājās ar SIA “Dabas Saldumu Maģija” radītāju, gardo kūku cepēju Ilzi Kupču un restorāna “Urban Cafe” īpašnieku Andi Levīti.

Otrajā sezonā gaidāmas vēl trīs epizodes – sarunas ar uzņēmējiem Lauri Pētersonu, kurš darbojas saules enerģijas izmantošanas jomā, un Arni Āķi – “Mārupes Logu” vadītāju.

Raidierakstu klausies šeit vai populārākajās straumēšanas vietnēs.

Ir jautājums, bet nav iespējas to uzdot?
Pajautā šeit, un "Uzņēmēju Vēstis" noskaidros atbildes!
Scroll to Top